کد خبر 1410222
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
هواپیما

آیا درصورت حصول توافق هسته‌ای، قراردادهای خرید ۲۲۰فروند هواپیما با بوئینگ و ایرباس که فقط ۱۶فروند آن تحویل داده شده از بایگانی خارج می‌شود؟

به گزارش مشرق، مذاکرات هسته‌ای با هدف لغو عزت‌مندانه تحریم‌های وضع شده علیه ایران، ادامه دارد؛ اما آیا درصورت حصول توافق، قراردادهای خرید ۲۲۰فروند هواپیما که فقط ۱۶فروند آن تحویل داده شده از بایگانی خارج می‌شود؟ این موضوع پس از آن بحث‌برانگیز شد که، دیروز ابوذر شیرودی، مدیرعامل شرکت‌ هواپیمایی آسمان در یک نشست خبری، از احتمال فعال شدن دوباره تفاهمنامه این ایرلاین با هواپیماسازی بوئینگ خبرداد. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که اظهارات یادشده می‌تواند نشانه‌ای از تکاپو برای احیای همه قراردادهای خرید هواپیما باشد.

به‌گزارش همشهری، در پی اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در سال۱۳۹۴ و برداشته شدن تحریم‌های هوایی، وزارت راه و شهرسازی وقت برای خرید تعداد قابل‌توجهی از هواپیماهای تراز اول جهانی برای شرکت هواپیمایی هما (ایران‌ایر) با کمپانی‌های ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر وارد مذاکره شد و درنهایت قرارداد خرید ۱۰۰فروند انواع ایرباس، ۸۰فروند انواع بوئینگ و ۲۰فروندای‌تی‌آر۷۲-۶۰۰ به امضا رساند و همزمان ایرلاین‌های دیگر نیز تفاهمنامه‌هایی برای خرید هواپیمای جدید منعقد کردند که البته فقط ۱۶فروند از هواپیماهای خریداری شده وارد کشور شد و با خروج غیرمسئولانه و یکجانبه آمریکا از برجام و منتفی شدن مجوز اوفک، همه این قراردادها غیرقابل اجرا شده و به بایگانی سپرده شد.

مشخصات ایرباس‌های خریداری شده

به‌دنبال رایزنی‌های ایران برای خرید هواپیماهای مسافربری که با هدف ارتقای صنعت هوایی ایران و بازگشت آن به‌روزهای اوج انجام شده بود، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) قرارداد خرید ۱۰۰فروند هواپیما را با شرکت ایرباس امضا کرد که طی آن قرار بود این هواپیماها با تأمین مالی ۸۰ تا ۸۵درصدی از طریق فاینانس و پرداخت ۱۰ساله ۱۵ تا ۲۰درصدی ایران‌ایر، به‌مرورزمان تحویل ایران داده شود. این قرارداد مشتمل بر خرید ۴۶فروند A۳۲۰، ۳۸فروند ۳۳۰A و ۱۶فروند ۳۵۰A بود؛ اما بلافاصله بعد از امضای قرارداد، یک هواپیمای A۳۲۱ که به سفارش شرکت کلمبیایی Avianca ساخته شده بود با انصراف خریدار مواجه شده و ایران‌ایر بلافاصله این هواپیما را که شباهت بسیاری با A۳۲۰ داشت به‌عنوان یکی از هواپیماهای برجام دریافت کرد؛ درنتیجه فقط ۲۰روز پس از عقد قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، نخستین هواپیمای صفرکیلومتر برجامی با پرچم ایران روی باند مهرآباد نشست تا طلسم ۳۸ساله خرید هواپیمای صفرکیلومتر توسط ایران شکسته شود. در ادامه دومین هواپیمای برجامی یک فروند ایرباس ۳۳۰A در بامداد ۲۲اسفند۱۳۹۵ وارد ایران شد و عصر شنبه پنجم فروردین۱۳۹۶ هم یک فروند دیگر از این هواپیما به‌عنوان سومین هواپیمای خریداری شده از شرکت فرانسوی ایرباس در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

جزئیات ۸۰فروند بوئینگ

دیگر قرارداد برجامی برای خرید هواپیمای صفرکیلومتر، قراردادی بود که برای خرید ۸۰فروند هواپیما با شرکت بوئینگ امضا شد. ارزش قرارداد منعقد شده بین ایران‌ایر و بوئینگ رقم ۱۶میلیاردو۶۰۰میلیون دلار اعلام شد که یک قرارداد تاریخی در تجارت ایران و آمریکا به‌حساب می‌آمد و براساس آن، کمپانی بوئینگ باید در یک دوره ۱۰ساله ۸۰فروند هواپیمای مسافربری را طبق سفارش شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، تولید کرده و تحویل می‌داد. جزئیات قرارداد ایران‌ایر و بوئینگ به‌گونه‌ای بود که این غول هواپیماساز باید ۵۰فروند بوئینگ مدل ۷۳۷ و ۳۰فروند مدل ۷۷۷سری ۳۰۰را تا سال۲۰۲۸ تولید کرده و تحویل ایران می‌داد. البته در قرارداد بر این نکته توافق شده بود که ۱۵فروند هواپیمای بوئینگ مدل ۷۷۷سری ۳۰۰ تا سال۲۰۲۰ تحویل ایران شود و ۶۵هواپیمای باقی‌مانده در دوره ۸ساله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ به‌تدریج کارسازی شوند؛ اما خروج آمریکا از برجام و منتفی شدن مجوز خزانه‌داری آمریکا (اوفک) برای فروش هواپیما به ایران عملا باعث شد حتی یک فروند از این پرنده‌ها نیز وارد ایران نشوند. در زمان عقد این قرارداد، تعداد صندلی‌هایی که با خرید ۸۰فروند بوئینگ به ظرفیت ناوگان هوایی ایران اضافه می‌شد، ۵۰هزار صندلی بود که تقریبا معادل ۲برابر صندلی‌های فعال در آن زمان به‌حساب می‌آمد. فرهاد پرورش، مدیرعامل وقت ایران‌ایر درخصوص جزئیات این قرارداد گفته بود که نخستین فروند از هواپیماهای ER۳۰۰ خریداری شده توسط ایران اردیبهشت‌ماه۱۳۹۷ تحویل داده خواهد شد و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هر سال ۶فروند و در سال ۲۰۲۰ نیز ۳فروند ایرباس وارد کشور خواهد شد؛ که البته ترامپ به تحقق هیچ‌کدام از این وعده‌ها مهلت نداد. پرورش درباره مبلغ قرارداد منعقد شده میان ایران‌ایر و بوئینگ گفته بود که این قرارداد براساس آنچه در کاتالوگ قید شده ۱۶میلیاردو۶۰۰میلیون دلار ارزش دارد؛ اما این رقم نسبت به آنچه درنهایت بسته می‌شود تفاوت جدی دارد و می‌توان گفت قیمت نهایی قرارداد دوطرف ۵۰درصد از این قیمت پایین‌تر خواهد بود.

قرارداد هواپیماهای کوتاه‌برد

در جریان خرید هواپیماهای جدید برای تجهیز ناوگان هوایی کشور، ایران‌ایر قرارداد خرید ۲۰فروند هواپیماهای کوتاه برد را نیز با شرکت دوملیتی ATR امضا کرد که هدف از آن فعال‌سازی فرودگاه‌های کوچک و توسعه چتر دسترسی به سفرهای هوایی در کشور بود. رقم قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ATR برای تحویل این ۲۰فروند هواپیما ازنظر مالی به ۴۰۰میلیون دلار می‌رسد و ظرفیت معمول این هواپیماها نیز ۷۰نفر بود که می‌توانست در مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار بگیرد. درنهایت، ۱۳فروند از این هواپیماها وارد کشور شد و ۷فروند آن به‌واسطه سنگ‌اندازی‌های ضدبرجامی آمریکا به‌دست ایران نرسید. در ادامه نیز به‌واسطه تداوم تحریم‌های هوایی، تأمین قطعه این هواپیماهای جدید با مشکلاتی مواجه شد و هزینه ایران‌ایر در بهره‌برداری از آنها با تأمین قطعه از بازارهای بین‌المللی را افزایش داد.

دردسرهای مجوز اوفک

قراردادهای ایران برای خرید هواپیماهای برجامی، با صدور مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) منعقد شده بود و این مجوز در مرحله اول تا پایان ۲۰۲۰ اعتبار داشت و قرار بود طی مذاکراتی در این سال، برای سال‌های بعد نیز تمدید شود؛ اما به‌دنبال مخالفت و کارشکنی‌های بی‌اساس دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، این مجوزها در ۸ می‌۲۰۱۸ لغو شد. پیش‌ازاین مرکز پژوهش‌های مجلس به بررسی مجوزهای اوفک برای خرید هواپیماهای برجامی پرداخته بود.

طبق این گزارش به‌واسطه اینکه مهم‌ترین علت تحریم واردات هواپیما و قطعات آن، ممنوعیت مجوز فروش هواپیما و تجهیزات به ایران به‌واسطه اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک OFAC) است، اعلام شده بود: در این قانون، فروش هواگردهایی (Aircraft) که بیش از ۱۰درصد آن ساخت کمپانی‌های آمریکایی باشد نیازمند اخذ مجوز اوفک هستند و با حذف مجوز اوفک، تمامی قراردادهای ایران در زمینه خرید هواپیما غیرقابل اجراست؛ چراکه قراردادهای امضا شده میان ایران‌ایر با شرکت‌های هواپیماسازی، به‌صورت Relevant event منعقد شده و قرارداد فروش تا زمان اعتبار مجوز اوفک برقرار بود.

شروط احیای قرارداد هواپیماهای برجامی

ایران همانگونه که باوجود نقض معاهده برجام از سوی آمریکا، به این معاهده پایبند ماند و به مقابله با کارشکنی‌ها براساس مفاد همین معاهده پرداخت، در مورد قراردادهای خرید هواپیما نیز خود را از قرارداد خارج نکرد و به‌خصوص در قرارداد با ایرباس که بخش اندکی از آن اجرا شده بود، براساس سیاست کلی نظام در استفاده از فرصت‌های نوسازی و بهسازی صنعت هوایی، این قرارداد را حفظ کرد. محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پیش‌ازاین با اشاره به تمایل ایران به بازگشت به قرارداد خرید هواپیما از ایرباس به ایلنا گفته بود: سیاست نظام درباره قرارداد ایرباس تغییری نکرده است و با توجه به اینکه نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی از این مسیر جزو دستورات نظام است، قرارداد با ایرباس را لغو نکردیم و قراردادهای منعقد شده پابرجاست؛ اما با توجه به گذر زمان قرارداد حتما باید بازنگری و اصلاح شود. او در مورد اصلاح قراردادهای قبلی گفته بود: شرکت ایرباس در پشتیبانی قطعات، تأمین قطعات و به‌روزرسانی و واگذاری هواپیماهای بعدی طبق قرارداد، متعهد نبوده و با وجود اینکه تمام این موضوعات در قرارداد دیده شده، به اجرای آن پایبند نبوده است؛ ازاین‌رو در احیای قرارداد باید اصلاحاتی برای رفع این مسائل انجام شود.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • سید IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    24 13
    بار دیگر فریب هواپیمابازی را نباید خورد تا با این ترفند به چاه ویل برجام بی فرجام بیندازنمان!!!!
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      12 17
      جون به جونمون کنند. آمریکایی باز هستیم. کادیلاک را هم دوست داریم.
    • NL ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      10 5
      عموجان همه هواپیما ها کهنه و نابود هستند. باید سریع جایگزین بشوند
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      27 5
      احسنت ، الان آمریکایی جراید ما را بخونند ، میگن ایرانی ها برای توافق مشتاق تر هستند . هی بایدن فشار را زیاد کن .
    • وطن پرست DE ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      5 0
      مگه قرار نبود اقتصاد رو به برجام گره نزنیم؟
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      نه ایرباس و نه بویینگ و نه هیچ شرکتی غربی و متحدانش نخواهد آمد چون می دونند عمر این توافق کمتر از ۲ سال است. شرکتهای درجه یک هندی و چینی هم ریسک نخواهند کرد. تنها سود توافق، فروش راحتتر نفت خواهد بود.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    9 4
    آقا لطفأ اینکارو نکنین، اون بوئینگ های 737 که همه خوابیدن تو فرودگاههای جهان و اجازه پرواز ندارن، حالا باز ایرباس ها یه چیزی!!!!
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    10 2
    اگه چین بود این قرارداد کلان به شرط تولید داخل بود!!!!!!!!
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      11 2
      از گاوی پرسیدم آیا اگه تو بودی هواپیمای بوئینگ و ایرباس از غرب وارد می کردی؟ گاوه گفت مگه من گاوم یا خرم که همچه حماقتی کنم!! گفتم چرا نه؟ گفت به 3 دلیل: 1- غرب دشمن ماست و تو 45 سال گذشته این رو ثابت کرده. سابقه دشمنی آمریکا با ایران به 70 سال قبل و کودتای 1332 و سابقه دشمنی انگلیس به 200 سال قبل برمی گرده. گاوه گفت [[هیچ احمقی از دشمن خونی خودش خرید چند میلیارد دلاری می کنه؟ ]] اونم هواپیمایی گرانقیمت که قطعا بردهای الکترونیکی مشکوک داره. 2- گاوه گفت دلیل دومش اینه که مگه آدم گاو باشه که هواپیمای غربی بخره که بعد قطعات یدکی اون رو تحریم کنن و مجبور بشی هر قطعه رو 10 یا 20 یا 100 برابر قیمت اصلی از بازار سیاه بخری. الان هم شرکت بوئینگ و هم ایرباس روسیه رو که 800 فروند هواپیمای غربی داره تحریم کردن و دیگه قطعه یدکی بهش نمیدن. 3- گاوه گفت دلیل سوم اینه که پس شعار ساخت داخل چی شد؟ چرا 100 فروند هواپیمای ایران -140 جدید (77 نفره) با موتورهای جدید توربوفن (بجای موتورهای توربوپراب ملخی قبلی) نسازیم و برای هواپیماهای بزرگتر چرا تولید مشترک جت معرکه MC-21 رو با روسها پیگیری نکنیم؟ ازش پرسیدم بنظرت بقیه هم این چیزارو میدونن؟ گفت من که یه گاوم اینارو میدونم شما آدما که حتما عقلتون از من بیشتره و بهتر میدونین. پرسیدم پس چرا در بعضی سایت ها و نشریات اقتصادی عده ای هواپیماهای ساخت ایران رو هی مسخره می کنن و موکدا" دنبال خرید از ایرباس و بوئینگ هستن؟ گاوه گفت ای بسوزه پدر مزدوری. بخصوص وقتی جیره و مواجب طرف رو به دلار بدن و به حساب دلاری تو بانک های خارجی بریزن. اونوقت منافع ملی کیلو چنده!
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    9 16
    اگر با دنیا ارتباط خوب داشته باشید همه چیز به ایران می اید
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 4
    از برکات لاشه متعفن برجام است و جالبی کار ایمجاست کسامی که موشک نقطه زن و پهپاد میسازند در شرایط تحریمی لاستیک هواپیما مسافربری هم تولید نکردند
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    16 6
    خرید هواپیماهای امریکایی یعنی وابستگی بیشتر به امریکا. هواپیماهایی که نیاز به قطعه و سرویس و اموزش و....کوتاه مدت دارند
  • US ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    19 8
    ایرباس رو حذف کنید، فرانسه خيانت کرد.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    6 1
    باز میگردد با بردهای الکترونیکی جاسوسی برای اسقاطیل !.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 4
    بوئینگ وایرباس بدرد مردم نمیخوره(فقط بدرد سرمایه دارها،مسئولین و...میخوره)مردم (تولید عدالت اقتدار استقلال آزادی خودکفایی وعدم(حضور آژانس دوربین وبتن کردن وغارت ...)اشتغال مسکن خودرو وازدواج ،آموزش،تفریح،بیمه ودارو ودرمان ومایحتاج زندگیشونو) میخواهند
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 2
      مردم همه ی مولفه های قدرت رواحتیاج دارن عزیزدل
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 3
    بنظرم ایرباس بهتر هست ولی اگر با شرکت رولزرویس قرارداد ببندیم و موتور را در ایران ایمیل کنیم و در طراحی و ساخت بدنه از شرکتهای دیگر کمک بگیریم میشه ساخت هواپیما را بومی کرد البته موتور رو نمیشه چون خیلی طبقه بندی شده هست ولی میشه اکوسیستم تولید هواپیمای مسافربری را تا اندازه زیادی راه انداخت
  • DE ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    8 2
    رئیس جمهور بعدی امریکا یک جمهوریخواه و میزنه زیر میز برجام و دوباره کلاه گشاد میره سرمون . اما بازهم عبرت نخواهیم گرفت .
  • روشن IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 2
    امیدوارم که تحریم ظالمانه ۴۴ ساله قدرت های استکباری علیه کشور و ملت عزیز ایران اسلامی به پایان برسد‌. اما تجربه ۴۴ سال گذشته و بیش از ۷۰ سال کشورهای دیگر به همه اثبات کرده که طعمه را باید از دهان گرگ با قدرت بیرون کشید. متأسفانه عده ای دارند خیلی ساده انگارانه تحلیل می کنند. تحریم ها فقط با بی اثر شدن ، لغو خواهد شد و این منطق قابل اثبات است که شیطان بزرگ برای هسته ای و حقوق بشر نقش منطقه ای ما را تحریم نکرده بلکه برای استقلال آزادی جمهوری اسلامی که همان سرنگونی نظام پوشالی و ظالمانه و سرسپرده پهلوی خائن بود از ما کینه دارند.
  • احسان معتمدی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    10 2
    پسری در روستای ما بود در سالهای 1361 که با وسایل ابتدایی هلیکوپتر ی ساخته بود که کمی پرواز میکرد با کنترل با امکانات هیچ که در کشومان واقعا نبود . اگر ساخت هواپیما را به چندتا بچه در روستا محول کرده بودند الان قطب تولید هواپیما بودیم متاسفانه ناشایسته سالاری در مدیریت ها غوغا می کند و اجازه رشد کشور را کم می کند
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 2
    هیچ شرکتی نمیتواند هواپیماهایی با کیفیت بویینگ تولید کند حتی ایرباس خیلی از بویینگ عقب تر است. گزینه ای دیگر برای خرید هواپیمای ایمن وجود ندارد
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 1
      به همین دلیله هزارتا 737 رو زمین مونده و اجازه پرواز در هیچ جای دنیا رو نداره؟؟!!
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 1
    ایرباس وبوئینگ بدرد سرمایه دارها ونجومییرها ومسئولینرین کارتی میخوره که مالیات نمیدهند وبرای خوشگزرانی با بیت المال غارت شده میخواهند بروند تفریح
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 1
    اگر هم هواپیمایی بدن چیزی میدن که سقوط کنه..اطلاع دقیق دارم.. خواهید دید.
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    این آشغالها تکنولوژی ۷۰سال پیششون هست که سالها به قیمت خون باباشون دارند به خورد مردم میدهند-بفکر(اشتغال،مسکن،خودرو،ازدواج،آموزش،درمان ،یمه وسفرهای درون وبرون شهری رایگان وارزان ومایحتاج ضروری مردم-اقتدار،خودکفایی،تولید،استقلال،آزادی،عدالت توسعه، انواع پیشرفتها علی الخصوص کلاهک اتمی وبالستیک باشید
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    دشمنان،استکبار وغرب باید بازبان ملتمسانه به ایران بگویند(تا حالا غلط کردیم ایران ومنطقه را اشغال وغارت کردیم-ازحالا هیچگدنه دخالتی درانواع پیشرفتهای ایران علی الخصوص کلاهک اتمی وبالستیک نمیکنیم ونفت گاز معادن منابع ایران ومنطقه را هم غارت نمیکنیم،فلسطین هم میدهیم به صاحبان اصلیش وهیچ مذاکره وتله برجامی درکار نخواهد بودوهیچ کشوری را هم تحریم نمیکنیم)تا شاید ایران ومنطقه دستشان را برای گدایی کوتاه نکنند
  • مهدی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    بهترین کار این هست که به سمت تولید مشترک هواپیما با روسیه برویم اویونیک وقطعات موتر را ما بسازیم وبال وبدنه را روسیه بسازه.ابهت ایرباس وبویینگ باید بشکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس